در بسیاری از کشورها، مردم عادت داده شده اند تا هنگام گران شدن یا نایاب شدن یک کالا، بطور خودجوش و دستجمعی خرید آن کالا را تحریم کنند. همین اواخر عرضه کنندگان مرغ در عربستان قیمت محصولشان را افزایش دادند و مردم عربستان با وجودی که مرغ سهمی بزرگ در رژیم غذایی شان دارد، مدتی مرغ نخریدند و نهایتا عرضه کنندگان مرغ در عربستان کوتاه آمدند و قیمت را به حال قبل برگرداندند. در کشورهای اروپایی نیز، چنین فرهنگ و رسمی برقرار است.


پایگاه الف مینویسد:هرچند دولت و بخش خصوصی در نوسانات اقتصادی اخیر امتحان بسیار بدی پس داده اند، اما بی کفایتی دولت و بی انصافی بخش خصوصی دلیل نمی شود تا مصرف کننده ایرانی دست روی دست بگذارد و فقط تجاوز محتکران و انحصارگران به حقوقش را تماشا کند.
 
این مورد احتکار تنقلات، فرصت مناسبی است برای قدرتنمایی مصرف کننده ایرانی است تا با تحریم تنقلات در 40 روز پیش رو، هم با خانواده های کم درآمد همدردی کند و هم محتکرین بی انصاف را به شکل موثری تنبیه نماید.
 
اگر بخش بزرگی از مردم ایران به این نهضت بپیوندند، ارزش موجودی انبارهای پسته و بادام و دیگر تنقلات احتکار شده برای شب عید سقوط خواهد کرد و محتکرین ایرانی حداقل برای یکبار -یا اولین بار- هم که شده، توسط مصرف کنندگان به شکل موثری تنبیه خواهند شد.
 
جای حرکت جمعی برای حفاظت از منافع عمومی در فرهنگ عمومی و اقتصادی مردم ایران خالی است. خوشبختانه نهضت مردمی تحریم تنقلات در نوروز91 هم منافع شخصی و هم منافع عمومی مردم ایران را تضمین می کند. موفقیت این حرکت، به حمایت رسانه ها، گروه های مرجع و شبکه های اجتماعی بستگی دارد. از همه هموطنان دعوت می شود به این حرکت جمعی بپیوندند. بسم الله:
 
«با سلام، با توجه به گرانی شدید تنقلات مرسوم عید، جمعی از هموطنان تصمیم گرفته اند برای حفظ آبروی خانواده های کم درآمد و مبارزه موثر با محتکران، سال نو را بدون خرید و مصرف آجیل جشن بگیرند. لطفا اگر شما هم موافقید با ارسال این پیام به دیگران، به این حرکت مردمی بپیوندید»