المصباح

مشکلات آموزش زبان عربی در کشور ما

 

مشکلات آموزش زبان عربی در کشور ما

 

 

یادگیری زبان عربی به عنوان زبانی غیر از زبان مادری مانند هر زبان دیگری نیاز به رعایت اصول زبان آموزی دارد هر فردی برای آموزش دادن یک زبان باید اصولی را بداند تا بتواند آن را به مخاطب خود بفهماند.

امروزه یکی از علوم گسترده و بسیار مهم دنیا آموزش زبان است . زبان های خارجی و در راس آنها زبان انگلیسی و عربی و فرانسوی در اکثر کشورها تدریس می شود .

اما براستی چرا دو زبان انگلیسی و عربی که در کشور ما از اول راهنمایی آموخته می شود کاربردی نداشته و پس از مدتی فراموش می شود و اگردانش آموزان پس ازگذراندن دوره ی راهنمایی و دبیرستان در دانشگاه در این رشته ها به صورت اختصاصی ادامه تحصیل ندهند به کلی این دو زبان را فراموش می کنند و در حالی که هفت سال این دو زبان را می آموزند هنگام برخورد با یک فرد انگلیسی یا عرب زبان ، نمی توانند حتی در حد ابتدایی صحبت کنند.

شاید یکی از مهم ترین عوامل آن این است که آنها قواعد صرف و نحو عربی و گرامر انگلیسی را حفظ کرده و بعد از مدتی فراموش می کنند و هرگز در مکالمات روز مره خود بکار نمی برند . علل وعوامل دیگر این امر عبارتنداز:

1- نداشتن فرصتهای مناسب برای تعامل با یک خارجی زبان:

فراگیران آموخته‌های خود را فقط در کلاس درس یاد گرفته و نمی توانند آموخته‌های خود را به صورت عملی با یک خارجی زبان بکار ببرند و بیشتر آموخته‌ها جنبه حفظی داشته و جنبة عملی ندارد.

2- کنار گذاشتن فرهنگ

شخصی که می خواهد زبان یک کشور را یاد بگیرد  بهتر است با فرهنگ مردمان آن کشور نیز آشنا باشد، تاریخ و پیشینیة فرهنگی آن را بداند مثلاً یک فرد برای یادگیری زبان عربی بهتر است با فرهنگ، اعتقادات دینی تاریخ کشورهای عربی اشنا بوده و آشنائی مختصری با زندگی روزمره اعراب داشته باشد

3- تصنعی بودن روشهای تدریس زبان: در آموزش یک زبان خارجی موقعیت های واقعی ایجاد نمی شود و فراتر از ذهن نمی رود مثلاً فراگیر اگر چه ممکن است معنای چند مادة غذائی را حفظ کند ولی در موقعیت خرید از یک فروشنده مواد غذائی قرار نمی گیرد و نمی داند در برخورد با چنین موقعیتی چکار کند وهمة آموزشها در ذهن او صورت می گیرد.

4- عدم کاربرد 4 مهارت اصلی آموزش زبان: معمولاً در تدریس زبان در کشور ما به همة مهارتهای اصلی که (خواندن، نوشتن، شنیدن و گفتن ) است پرداخته نمی شود مثلاً در روش قواعد و ترجمه فقط به خواندن و نوشتن می پردازند و در روش مستقیم فقط شنیدن و گفتن کاربرد دارد. 

برای انتخاب روش آموزش زبان عربی به دانش آموزان و دانشجویان

می توان گفت بهترین روش شاید همان روش ترکیبی باشد و هر مو ضوعی را باروشی خاص بهتر بتوانیم آموزش دهیم در اینجا این معلم است که باید با در نظر گرفتن شرایط مخاطب ، شرایط تدریس و نوع درس بهترین روش ممکن را انتخاب نماید .و اگر تلاش کنیم که فراگیران مطالب درسی اعم از قواعد و معانی در محاورات روز مره بکار برند ثبات این مطالب را در ذهن آنها بیش تر کرده ایم .

+ عبدالعظیم خدمتی ; ۱٠:۱۸ ‎ب.ظ ; دوشنبه ٦ آبان ۱۳۸٧
comment نظرات ()