منظور امام از حال فعلی افراد

 

چندوقت قبل آقای منتجب نیا می گفت چرا حرف امام را تحریف می‌کنید. منظور امام این بود که کسانی که قبلا مشکل داشتند و لی الآن خوب شده‌اند معیار حال فعلی آنهاست و باید آنها را نیز از خود بدانیم!

 گفتم خیر اصلا این منظور امام نیست. میزان حال فعلی افراد است برای کسانی است که خوش سابقه بوده‌اند. امثال طلحه و زبیر حال فعلی آنها ملاک است نه وضعیت گذشته آنها. منِ نوعی، نخست وزیر امام بودم- بگذریم که چه خون دل‌هایی به همه دادی!- حالا چه کاره‌هستی؟ رئیس مجلس بودی حالا چه وضعیتی داری؟

 یک مثالی را قبلا هم گفتم ولی پوزش می‌خواهم که الآن هم می گویم، وقتی که مردم جلوی دارالعماره کوفه جمع شدند و گفتند که امیر قوم ما آمده و مدتی است که از او خبری نیست. می توانستند حکومت را برگردانند چرا یکباره مردم از مقابل دارالعماره برگشتند؟ در صورتی که قشون شام که می گفتند دروغ بود. آیا به هانی بی اعتقاد بودند؟ خیر او را قبول داشتند. علت این بود که شخصی به نام شریح قاضی بالای دارالعماره گفت: هانی اینجا ضیف مکرم است -در صورتی که دنده‌هایش شکسته بود و صورتش خونی بود، - ولی مردم حرف شریح را قبول کردند ، برای اینکه بالای سر شریح تابلویی بود که نوشته‌بود قاضی دوران حضرت امیر علیه السلام.

 ممکن است بگویید مردم حق داشتند حرف شریح را قبول کنند. من می‌گویم خیر حق نداشتند. چون اگر شریح قاضی دوران حضرت علی است الآن در دارالعماره ابن زیاد چه می‌کند؟!خوب اگر شخصی با دشمن نیست الآن در صف دشمن چرا حضور دارد؟ حالا شخصی با سابقه بد توبه کرده است. چه توقعی دارید؟ کفش دزد را که پیش نماز قرار نمی دهند!

از:تابناک