مهاجرت امامزادگان و سادات به ایران


دلیل مهاجرت سادات به مناطق مختلف از جمله ایران، چند نکته بوده است.

اول: امنیتى که در این مناطق به خصوص ایران بوده، که این دلیل از عمده‏ترین دلایل این مهاجرت‏ هاست. ایران، دور از دسترس حکومتهایى بود که مرکز آنها در شام و یا عراق قرار داشت. فشارهاى عباسیان و قبل از آنها امویان، باعث شد تا آنها، بدین مناطق مهاجرت کنند. از میان علویین، کسانى که در قیامهائى چون قیام «زید»، «محمد بن عبد الله»، «ابراهیم بن عبد الله» و «حسین بن على» (شهید فخ) شرکت کرده بودند، احساس خطر بیشترى مى‏کردند. آنها، یا همچون «ادریس بن عبد الله» به شمال آفریقا و یا مانند« یحیى بن زید» و«یحیى بن عبد الله»، به مناطق شرقى یعنى ایران، متوارى مى‏شدند.
دوم: دلیل دیگر مهاجرت آنها، همان دلیلى بود که سایر اعراب را به این مناطق، جذب مى کرد. رفاهى که این شهرها، مى‏توانست در بر داشته باشد براى عده‏اى از آنها، قابل توجه بود . اضافه بر این، آنها خود را محبوب مردم این سامان مى‏دیدند. مردم نیز به دلیل اینکه آنها فرزندان رسول الله بودند، بدانها احترام مى‏گذاشتند. این مسئله آنها را به این سمت، جلب مى‏کرد (بحار الانوار، ج 50 ص 295) . در این میان شهرهاى شیعه نشین، اهمیت بیشترى داشته است. گر چه اهل سنت نیز نسبت به علویین احترام خاصى داشتند (نور الابصار، ص 115) .
این مهاجرتها، بیشتر از قرن دوم به بعد بوده است. بعد از آن که «یحیى بن زید» به ایران آمد، راه این مهاجرت گشوده شد. و لذا کسانى که از ترس «منصور عباسى» و به جرم حمایت از «محمد بن عبد الله» و برادرش «ابراهیم» تحت تعقیب بودند، به سرعت روى بدین منطقه آوردند. پس از آن، این مهاجرتها رو به گستردگى نهاد.
سوم: یکى دیگر از دلایل آمدن آنها پس از این ماجرا، «جذب نیرو» براى «قیام» بوده است. مردم ایران که یک بار به هنگام روى کار آمدن عباسیان، علاقه خود را جهت «تغییر حاکمیت» عربها نشان داده، امتحان خوبى نیز داده بودند، مى‏توانستند بار دیگر چنین کنند. همین تصور بود که علویان را بسوى این مناطق، جذب مى‏کرد
چهارم: پس از این ماجرا با آمدن حضرت على بن موسى علیه السلام به ایران، گروههایى از «سادات»، راهى ایران شدند تسامح مأمون در مقابل سخت گیرى پدرش رشید، نسبت به سادات، در رشد و سربلندى و افزایش علویان، تأثیر بسزایى داشت. او گر چه با قیامهاى آنها به شدت برخورد کرد، اما در حالت عادى به علت اعتقادى که به برترى على بر سایر خلفا داشت، نسبت به علویین نیز احترام زیادى گذاشت. با این حال در اواخر حکومتش، سیاست او، کاملا نسبت به این افراد تغییر کرد و شروع به کشتن سادات کرد. آمدن حضرت فاطمه معصومه (س) به ایران از جمله، مهاجرتهایى بوده که در رابطه با آمدن على بن موسى (ع) به ایران صورت گرفته است (کریمان، قصران، ج 1 ) .
4- در ایران پیامبران فراوانی وجود داشتند و بسیاری از آنان به قتل رسیده اند و قبرهایشان معلوم نیست .در حدیثی آمده است که در عهد کیخسرو سیصد پیامبر درایران به قتل رسیدند.

در همین حدیث دارد که زرتشت را حیوانات بیابان خوردند گرچه در باره او نقلهای دیگری هم وجود دارد.
در هر صورت آنچه هم اکنون در ایران وجود دارد این قبور
منسوب به پیامبران هستند :
1- قیدار نبی جد سی ام پیامبر اسلام ، در خدا بنده .
2- اشموئیل در یازده کیلو متری ساوه .
3- حیقوق در تویسرکان
4- دانیال نبی درشوش
5- حجی در همدان
6- یوشع در اصفهان
7- سلام در قزوین
8- سلومی در قزوین
9- سهولی در قزوین
10- القیا در قزوین .
برای آگاه بیشتر به کتابچه « پیامبران سرزمین ما » مراجعه کنید .  ازجمله در همین کتاب آمده  که ایه الله نجفی مرعشی تایید کرده که این قبری که به قیدار نبی منسوب است ، قبر قیدار نبی است  بر اساس همین تایید مومنان می توانند با آرامش خاطر به زیارت آن حضرت بروند .

-------------------
منابع دیگر:

1- النور المبین فی قصص الانبیاء و المرسلین ، سید نعمه الله جزایری ،
2- پیامبران سرزمین ما ، نوشته عباس صالح مدرسه ای