چند توصیه برای مطالعه درس عربی

 

 

۱-معلم و دانش آموز ، باعث ایجاد انگــــــیزه ی یادگیری برقراری ارتباط عاطفی میان معلم و دانش می شود.

 

 

۲- یکی از عوامل مؤثر در یادگیری، انجام پیش مطالعه است ، یعنی درسی که هنوز تدریس نشده است، مورد مطالعه ی قبلی دانش آموز قرار گیرد. داشتن اشتباه در این مورد ، امری طبیعی است.

 

۳- یادگیری کلمات جدید هر درس ، نقش بسیار مؤثری در فراگیری درس دارد. ترجمه ی متن درس و ترجمه ی جملات مربوط به تمرین ها ، در گرو دانستن معنی این کلمات است. برای خواندن کلمات جدید و یادگیری معانی آن ها ، دانش آموز در ابتدا به واژه نامه ی کتاب مراجعه می کند و از آن جا که ممکن است ، برخی کلمات به طور کامل در واژه نامه ، علامت گذاری نشده باشند ، کلمات مورد نظر را در متن درس می یابد و با توجه به تلفظ صحیح آن ها ، معانی کلمات را با تکرار و تمرین مناسب در ذهن نگه داری می کند.

 

۴- پس از یادگیری کلمات جدید درس و اطمینان از یادگیری کامل آن ها ، وظیفه ی   دانش آموز ، خواندن متن عربی و صحیح خوانی آن است. البته متن عربی درس حداقل یک  بار باید پیش مطالعه شده باشد. متن درس هر چه بیشتر خوانده شود ، در یادگیری مؤثرتر است. در خواندن متن درس در دفعات پایانی ، دانش آموز معمولاً توانایی خواندن متن را به شکل صحیح پیدا می کند و چگونگی بیان جملات را درمی یابد.

 

۵  پس از خواندن متن ، دانش آموز نسبت به ترجمه ی آن به فارسی اقدام می کند. برای انجام این کار ، دانش آموز ، علاوه بر دانستن معانی کلمات جدید ، باید معنی کلمات خوانده شده ی قبلی را نیز بداند. به عبارتی باید معنی هریک  از واژه ها را بداند. برای دستیابی به معنی این کلمات ، بهترین کار ، مراجعه به این کلمات در درس های قبلی و یا کتاب های پایه ی اول و دوم است.

 

۶  سعی شود جملات به فارسی روان معنی شوند و از حفظ کردن معنی جملات ، بدون دانستن معانی یکایک  کلمات خودداری شود. زیرا این امر یکی از عوامل خستگی دانش آموز است و این کار نه تنها سودی برای دانش آموز ندارد ، بلکه باعث افزایش کار دانش آموز و کاهش کارآیی او می شود. زیرا معمولاً تعداد جملات از تعداد واژه ها بیشتر است و حفظ کردن معنی جملات سنگین تر از حفظ کردن واژه هاست.

 

۷  دانش آموز ، پس از ترجمه ی جملات مورد نظر ، جهت اطمینان از پاسخ صحیح ، به پاکنویس خود مراجعه می کند و در صورت داشتن خطا ، مورد را ، بررسی و اصلاح می نماید. هنگام مطالعه ی پاکنویس ، جملات بعدی باید با وسیله ی مناسبی پوشانده شود تا چشم دانش آموز ، با آن ها برخورد نداشته باشد.

 

۸- قواعد درس در کتاب بسیار خلاصه است با توجه به شیوه های ابتکاری معلمان محترم که به طورجزوه در اختیار دانش آموزان قرار داده می شود مورد بررسی قرار می گیرد.

 

۹  پس از مطالعه و ترجمه ی متن و مطالعه ی قواعد ، به تمرین درک  مطلب پرداخته می شود.

 

۱۰  تمرین های بعدی با توجه به موارد گفته شده ، مورد بررسی و مطالعه ی دانش آموز قرار می گیرد.

 

۱۱  از دانش آموزان خواسته می شود که مطالب کتاب را در کتاب البته در برگه های الصاقی بنویسند تا در دسترس دانش اموز باشد.

 

۱۲  کتاب های کمک  آموزشی در درس عربی بر دو نوع اند: نوعی از آن ها ، متن   درس ها را ترجمه کرده و پاسخ تمرین ها را در اختیار دانش آموز قرار می دهند. دانش آموزی که از این کتاب ها استفاده می کند ، معمولاً قدرت تفکر خود را از دست می دهد و فقط به حفظ کردن پاسخ ها می پردازد. نوعی دیگر از کتاب ها ، با طرح سؤالات و  پرسش ها ی مختلف ، باعث ایجاد تفکر در دانش آموز می شوند که البته باید در انتخاب    آن ها دقت کرد. ضمناً برخی از این کتاب ها به طرح مباحث خارج از کتاب   می پردازند که ضرورتی به مطالعه ی آن ها نیست.

 

۱۳  در عربی دوم ، یادگیری درس اول از نظر قواعد ، اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا مجموعه ی این قواعد ، تشکیل دهنده ی ترکیب جملات که در درسهای ۹و۱۰ عربی اول است ، ضرورت دارد دانش آموز آن ها را بداند.

 

۱۴  در عربی دوم ، یادگیری کل قواعد کتاب   اهمیت بسزایی دارد و دانستن درسهای ۸ و۹ و ۱۰ ضروری است.

 

۱۵  برای حل بسیاری از تمرین های ترجمه ای  در عربی دوم و حتی کنکورمی توان از درس اعراب فعل مضارع استفاده کرد و بطور کلی درس پرکاربردی است.

 

۱۶  در عربی سوم بعد از اعلالها  بخش منصوبات ، بسیار مهم است. زیرا نه تنها در ترجمه ی متن ها به دانستن انها نیازمندیم ، بلکه برای قوی شدن ترکیب به دانستن این قواعد احتیاج داریم.

 

۱۷  در پایان پیشنهاد می شود که دانش آموزان ، جهت بالا بردن کیفیت یادگیری ، در  بحث های گروهی شرکت نمایند.

۱۸-دانش آموزان کنکوری باید بدانند که ۴۰%کنکور از سئوالات ترجمه ای می باشد و نکات ترجمه ای کتاب در حدود ۳۵ نکته راحت و قابل فهم میباشد که با کمی تمرین وممارست می توانیدبه راحتی به  این ۸ سئوال را پاسخ دهید.

                        با آرزوی موفقیت برای دانش آموزان عزیز

                                                                                           

منبع: http://alirezamizanian.blogfa.com